Saturday, January 1, 2011

Masuk Syurga Dan Neraka kerana lalat..


Imam Thariq bin Syihab menceritakan sebuah kisah yang menarik dalam pengajiannya. Ada dua orang pengembara yang memasuki daerah yang didiami oleh satu kaum yang menyembah berhala. Kaum itu memiliki berhala yang disembah dan dikeramatkan. Orang yang melewati daerah itu harus memberi korban sebagai persembahan untuk berhala itu. Jika tidak, mereka tidak akan dibiarkan keluar hidup-hidup dari daerah itu.

Dua orang itu turut mengalami masalah yang sama. Mereka mesti memberikan persembahan pada berhala tersebut. Lelaki pertama sangat takut kepada kematian. Oleh kerana tidak memilki apa-apa, akhirnya dia menangkap seekor lalat untuk dipersembahkan pada berhala tersebut.

Berlainan pula halnya dengan lelaki yang kedua ini. Dia memiliki keimanan yang teguh. Dia tidak mahu berkorban untuk berhala itu meskipun dengan seekor lalat. Dia memilih untuk taat pada ajaran agamanya. Berkorban hanya boleh dilakukan sesuai dengan syariat.

Memberi korban untuk berhala meskipun dengan seekor lalat, adalah perbuatan menyekutukan Allah. Keengganannya menyebabkan dia dibunuh. Lelaki itu masuk syahid kerana mempertahankan akidahnya dan masuk syurga.

Adapun lelaki yagn satunya akhirnya meneruskan perjalanan tetapi baru sahaja dia berjalan berpuluh langkah, dia digigit ular berbisa di tengah padang pasir dan akhirnya mati. Dia mati dalam keaadaan musyrik dan dimasukkan ke neraka kerana menyekutukan Allah dengan seekor lalat yang dipersembahkan pada berhala.

No comments:

Post a Comment