Thursday, December 30, 2010

Sombong Pintu Kemurkaan Allah!!

Para ulama tasawuf mentafsirkan sombong terbahagi kepada beberapa bahagian. Antaranya:

1. Ilmu

Si alim mendalami ilmu pengetahuan namun malangnya batinnya kotor, jiwanya tercela kerana dia belum berusaha untuk mensucikan hatinya dan akhirnya sudah pastilah menghasilkan buah yang tidak baik.

2. Amal dan ibadat

Dia berharap agar orang ramai selalu menyebut warak dan taqwanya, mendapat perhatian istimewa kerana menganggap ibadahnya sebagai satu kelebihan dan budi terhadap
masyarakat. Dia memandang seolah-olah semua manusia akan binasa kecuali dirinya kerana ibadahnya mampu menyelamatkannya. Padahalanggapan begini mampu merosakkan amalannya.

3. Keturunan

Dia sombong kerana dia barasal dari keturunan yang mulia atau orang istana maka dia memandang hina pada orang yang tidak berdarjat.

4. Kecantikan

Kebiasaannya kaum wanita apabila dia merasakan dirinya cantik maka dia sering menganggap diri orang lain hodoh dan jijik dan timbullah keberanian untuk mencaci dan mendedahkan keburukan orang lain.

5. Harta

Orang kaya selalunya dihinggap penyakit sombong ini. Cara berjalan, bercakap dan tingkah lakunya sudah boleh menampakkan bahawa dia begitu sombong lebih-lebih lagi sikapnya terhadap orang yang tidak setaraf dengannya.


p/s : Moga kita dijauhkan dari sifat sombong ini. Cuba kikis sifat ini dengan mengundang, bergaul, dan menolong orang miskin..

No comments:

Post a Comment